vineri, 3 octombrie 2008
Mai multe despre Eurobest
Razvan Capanescu si Corina Bernschutz sunt cei doi publicitari romani care vor face parte din juriul Festivalului de Publicitate Eurobest. Aflati ce inseamna prezenta acestora la un festival de o asemenea amploare de la Teodora Migdalovici, Ambasador Cannes Lions in Romania si de la Razvan Capanescu, Creative Director, Publicis.
Adjudecat: Ce inseamna pentru dumneavoastra, dar si pentru industria de comunicare din Romania faptul ca ati fost alesi sa faceti parte din juriul Eurobest?
Razvan Capanescu (Creative Director, Publicis) Pentru mine personal inseamna acelasi lucru cu un gol inscris in finala campionatului european de catre un atacant roman. Este onorant si aproape coplesitor. Au fost nume mari, romanesti in componenta juriilor internationale trebuie sa surprind cel putin la fel de placut.
Adjudecat: Care au fost criteriile de alegere?
R.C: Cred ca asta stiu cel mai bine oamenii de acolo. Eu, alaturi de ceilalti nominalizati, doar ne-am trimis profilul (arantand cumva ce credem relevant ca reusite) si palmaresul in sumar. Probabil ca prezenta pe lista
castigatorilor la cateva festivaluri internationale importante a ajutat la
luarea deciziei.
Adjudecat: Credeti ca premiile/nominalizarile de la Cannes au cantarit in luarea deciziei?
R.C: Exact cum spuneam si mai sus, cred ca premiile si shortlistarea la Cannes au completat profilul candidatului ales ca jurat.
Adjudecat: Pe ce loc ati situa Festivalul Eurobest in randul festivalurilor europene si chiar mondiale?
R.C: In randul festivalurilor europene eu cred ca Eurobest este foarte aproape de a fi considerat cel mai prestigios. Mai sunt festivaluri care sunt tinute in Europa (vezi D&AD, in opinia multora cel mai critic si mai neiertator) dar care au de fapt vocatie mondiala.
La nivel strict european, doar Epica isi mai revendica pozitia de lider in
recunoasterea creativitatii europene doar acolo juriul este format din
oamenii de presa din jurul industriei nu din practicanti. Drept urmare, sunt convins ca Eurobest va impune standardul de cerativitate la nivel european, fie din simplul motiv ca est egandit si organizat de catre aceeasi oameni care au creat si legenda Cannes.
Teodora. Migdalovici(Ambasador Cannes Lions in Romania): Eurobest este cea mai veche competitie in advertisingul european de tinuta, in 2008 celebrand 21 de ani. Incepind de anul acesta, organizatorii exploreaza oportunitatea ”nomadizarii festivalului”. Daca in 2008 se tine in cartierul designerilor din Stockhom, in 2009 e foarte posibil ca spatiul evenimentului sa fie in contextul altei capitale europene.
Adjudecat: Cum este privit acest festival de publicitate in Romania?
R.C: Pana nu demult era privit cu sfiiala, pentru ca nu prea se stia de unde trebuie apucat. Ceremonia de premiere se desfasura online... exista un fel de distanta pe care Romania nu prea o parcurgea (totusi existau inscrieri,am avut chiar si premianti). De anul acestea cred ca Eurobest va fi unul din repere anuale ale fiecarei agentii, alaturi de Cannes (in competitie cu lumea) si Portoroz (in competitie cu regiunea).
T.M: Lumea buna a advertisingului romanesc inscrie constant la Eurobest de ani buni, dar, datorita apartenentei noastre la spatiul balcanic, interesul generat de festivalul regional Golden Drum il ecraneaza cumva. Necunoscutul e pentru unii sinonim cu riscul, pentru altii cu oportunitatea. Industria noastra are vocatia confortului si multi cred ca pentru multi e interesant ”sa fii in satul tau fruntas, decat codas, la oras”. Personal, am vazut in primele experiente regionale, un prim pas dintr-un foarte lung parcurs in culturi si industrii exotice. E o poveste imperativa, daca vrei sa acumulezi experienta de viata (si profesionala si personala). Stockholm ca destinatie de invatare va fi ofertant. Asa cum anul trecut am descoperit cultura advertisingului asiatic, anul acesta vom gusta din atmosfera nordica. Exact ca in Asia, genul acesta de experienta ne va imbogati. Si preaplinul asta de informatie, de senzatii acumulate, pe care il crestem in cei doisprezece ani de cand batem lumea e, apoi, reimpartasita la Scoala. E unul dintre motivele pentru care am facut Gradinita – Scoala Alternativa de Gandire Creativa. Aveam enorm de multe lucruri acumulate – sunt constienta ca foarte putini din industria noastra se pot bucura de acelasi pedigree – era momentul sa impartasesc.
Adjudecat: Ati mai fost pusi in postura de jurat pana acuma?
R.C: Da, am mai fost jurat pentru advertising in cateva competitii pentru
studenti si, nu demult, am avut minunata ocazie de a fi in juriul pentru
Young Creatives pentru Cannes.
T. M: Da, in cateva randuri, cea mai recenta experienta de gen fiind The Globes – una dintre cele mai vechi competitii internationale - care rasplateste creativitatea in marcomm si care este patronata de Marketing Agencies Association din New York.
A fost o experienta recompensatoare, pentru ca am avut acces la niste campanii interesante, bifate in tari cu traditie in comunicarea memorabila – Singapore, Australia, Israel, Canada, SUA. Chiar daca rolul tau este acela de a organiza ierarhii, poti sa descoperi, avand acces la atit de multe inscrieri, care este arta de a organiza un entry eligibil. Uneori, cand ai foarte mult de evaluat, mai ales pe proiecte de comunicare integrata, care activeaza si zona de marketing, forma in care iti structurezi prezentarea conteaza foarte mult. Noi avem doua scoli usor ireconciliabile – cele care pun pret pe idee, pe strategie, iar forma in care lucurile sunt prezentate conteaza mai putin, si scoala ”imbrobodirii”, care valideaza forma in detrimentul continutului.
Entry-urile de la The Globes au acel echilibru – in concept si prezentarea lui - pe care il dau anii de experienta. Asadar, a fost memorabila experienta, nu doar pentru ideile avansate acolo – unele campanii imi erau familiare de la Cannes, vezi Heineken Singapore sau Carlton Draught Australia – ci si pentru felul in care povestea lor era pusa in pagina, de la pozitionare, la implementare.
Iarasi, e surprinzator, evaluind proiecte de peste mari si tari, sa vezi unde isi au sursa sau coincidenta – cum vrei sa-i spui - multe dintre ideile de la noi. Bunaoara, la Carlton Draught, ideea campaniei era sa activeze consumatorul in proiecte de social networking, finalitatea fiind valorizarea ADN-ului de brand in momentul interactiunii intre audiente si proiectele dedicate ei. Asa a aparut Olimpiada Consumatorului Obisnuit, unde oameni simpli erau invitati sa participe la competitii amuzante - cross cu paharul de bere plin, alergari cu obstacole, dar imbracati in tinutele cu roba care au facut istorie in celebrul Big Ad, premiat la Cannes in anii trecuti.
Ca jurat, ai gustul timpului concentrat – la tine ajung cele mai indraznete campanii ale lumii care s-au desfasurat pe durata catorva luni, poate a unui an. Performantele lor trebuie sa comunice esentializat pe parcursul a doar cateva pagini. In cateva zile, esti la curent cu ce s-a intamplat memorabil pe durata unui an, la scara globala. La fel de interesante cred ca vor fi lucrurile si pentru Corina Bernschutz, dar si pentru Razvan Capanescu, care vor evalua, in numele Romaniei, la sectiunile de media, respectiv comunicare traditionala, in contextul Eurobest.
Adjudecat: Ce beneficii in termeni de imagine poate aduce o astfel de experienta in juriul unui festival de o asemenea amploare?
R.C: Pai in primul rand este un beneficiu clar de imagine pentru industria
romaneasca de comunicare simplul fapt ca suntem invitati, nominalizati si
iata, chiar alesi jurati in juriile festivalurilor internationale. Acest
lucru recunoaste progresul teribil inregistrat in ultima vreme de agentiile
romanesti si, mai mult, cred ca intareste pozitia Romaniei ca si varf de
lance al creativitatii din regiune.
Adjudecat: Credeti ca avand pentru prima oara doi jurati intr-un festival de publicitate e o confirmare a faptului ca industria de comunicare din Romania incepe sa conteze pe plan international?
R.C: Da, in mod clar. Romania incepe sa conteze si iata si recunoasterea acestui fapt nu s-a lasat asteptata. Doar ca intotdeauna trebuie sa ne aducem aminte ca nimic nu e mai fragil decat o reputatie trecatoare, neconfirmata an de an. Pe scurt, doi jurati in festival sunt un semn de recunoastere fara tagada. Dar, ca si la fotbal, daca nu o sa avem de fiecare data un an competitional bun, vor ramane istorie cele doua locuri in liga campionilor.
T.M: Romania incepe sa conteze, dar lucrurile se intampla cumva simultan cu eforturile noastre de lobby. Romania a inceput sa conteze imediat dupa anii 2000 si totusi – nici un jurat roman nu fusese luat in calcul de masiva instanta a Emap. Noua ne-au trebuit patru ani de permanent contact si permanenta activare a potentialului industriei locale pentru a bifa o astfel de performanta. Tot patru ani ne-au trebuit sa crestem numarul de prezente la Cannes, de la 2 la 120. Cresterea aceasta, in sine, spune totul despre rezultatele strategiei noastre de promovare a deschiderii industriei catre lumea civilizata, dar si invers, de indicare a importantei dinamicii locale, pentru marii organizatori de festival. Sigur ca daca nu ai ”material”, orice demers de lobby e zadarnic. Dar si cand ai, dar nu se mobilizeaza nimeni sa atragea atentia, se intampla ceea ce vedem in cazul altor tari din regiune – zac intr-o regretabila uitare.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu