joi, 24 ianuarie 2008

Sexul in publicitate



Secolul XXI sau secolul XXX ? Suntem zilnic bombardati cu Imagini si mesaje erotice care mai de care mai vulgare. Publicitatea nu face exceptie de la regula, pentru ca scopul scuza mijloacele si sexul vinde.
Nu incercam acum sa tinem o pledoarie in favoarea moralitatii fiindca ar fi o munca sisifica, insa nu avem cum sa nu tragem un semnal de alarma. Sexul vinde sau se vinde? Aceasta-i intrebarea. In ce masura publicitatea care foloseste astfel de mesaje si imagini se apropie de prostiutie vizuala ? Este folosita femeia ca obiect sexual in secolul vitezei ? Acestea sunt doar cateva intrebari pe care vom incerca sa le lamurim impreuna cu Serban Alexandrescu, Director de creatie al agentiei Headvertising, in cele ce urmeaza:
Adjudecat: Dupa ce criterii ati incadra un spot publicitar la categoria erotic?

Serban Alexandrescu: Daca mi se pune un nod in gat intr-un anume fel, e erotic. Practic, asta nu inseamna multi metri patrati de piele goala, WonderBra-uri sau niste jeans care incep cu un milimetru deasupra clitorisului. Timbrul unei voci poate fi de 1000 de ori mai erotic decat tot ce trece prin patul fotbalistilor de la Chelsea intr-un weekend. E greu de definit si reglementat erotismul. Unii gasesc erotice femeile foarte grase, altii pe cele foarte slabe. Unele gasesc, oricat de stupefiant ar parea, ca "Bote" sau Smiley sunt barbati erotici. CNA-ul va avea o zi de cosmar cand va trebui sa defineasca erotismul, si cred ca va sfarsi tot cu o definitie in care se va vorbi despre mameloane, pilozitate pubiana si nuditate frontala (orice ar insemna asta - pentru mine inseamna sa umbli cu fruntea goala)

Adjudecat: Considerati etica utilizarea erotismului in publicitate?

Serban Alexandrescu: Daca e etica in emisiunile sparte de calupurile de publicitate, inseamna ca e etica si in calupuri. Si oricum e mai etica decat aratarea preturilor fara TVA sau taxe. Sau decat eludarea continutului de MDM sau E-uri.

Adjudecat: Credeti ca publicitatea care apeleaza la erotism este o solutie mai facila (mai comoda) si mai eficienta decat cea rationala?

Serban Alexandrescu: Nu e deloc facil sa faci erotism cum face Coco-De-Mer. Facil implica si ceva lejer in sensul prost al cuvantului. Uite, Kreskova a avut o campanie facila pe baza de erotism, si ulterior, una foarte OK, bazata tot pe erotism. Conteaza gustul copywriterului, al regizorului, al clientului, toti isi dau concursul in a face erotism publicitar facil sau nefacil. Pentru ca erotismul trece foarte tare si prin creier. Madonna se gandeste foarte mult cum anume isi concepe imaginea ei erotica. Nu stiu daca e mai eficienta, cred ca depinde de la caz la caz. Stiu doar ca atunci cand clientul alege fata, poate iesi rau de tot.

Adjudecat : Avand in vedere ca acest tip de publicitate stimuleaza mai degraba instinctele primare, carui tip de produs i se poate asocia in ideea de a convinge si nu doar de a-i atrage atentia consumatorului?

Serban Alexandrescu: Cand nu e nimic special in produs poate ca trebuie sa aduci o fata speciala. Sau poate ca ar fi expresiva folosita in contre-emploi. De pilda, o bunaciune care sa vanda Enciclopedia Britanica. Uite, toata lumea isi aduce aminte un spot de acum 16 ani - la Ramira, o fabrica de masini unelte. O fata se freca de un utilaj, ca in cluburile de strip-tease. Cate alte fabrici de masini unelte se mai pot lauda cu performanta unui asemenea "recall"? Knorr a avut o campanie care se bizuia pe sex-appeal-ul bucatarului prezentat in spoturi, care se pare ca le lesina pe cucoane.

Adjudecat: De-a lungul vremii au fost o serie de curente de opinie care au sustinut ca utilizarea erotismului in publicitate si a femeii pe post de obiect ce poarta un mesaj este o forma de prostitutie prin imagini. Sunteti de acord cu aceste opinii?

Serban Alexandrescu: Definitia de dictionar a prostitutiei este alta. Deci nu sunt de acord. Prostitutie este mai degraba ce fac multe agentii de publicitate vis a vis de drepturile de proprietate intelectuala.

Adjudecat: Daca materialele pornografice si erotice au un sistem de difuzare cu restrictii de varsta, mesajele publicitare erotice ajung la minori fara ca acestia sa fie avertizati cu privire la continutul acestor materiale. Cum ar putea fi stabilit un astfel de control ?

Serban Alexandrescu: Toti copiii trag cu ochiul la dusurile adultilor. Cum ne asiguram ca infundam cu hartie toate gaurile de cheie? Cum ne asiguram ca toate profesoarele din Romania isi tin apropiate picioarele cand stau la pupitru?

Adjudecat: Este cunoscut faptul ca sexul este o reteta in publicitate. Cat de departe poate merge o reclama pentru a-si atinge scopul?

Serban Alexandrescu: Pana cand si-l atinge.

Adjudecat: Credeti ca restrictiile impuse reclamelor la tutun si alcool ar trebui impuse si la reclamele care au un concept construit in jurul mesajului erotic? O agentie care opereaza cu astfel de concepte isi poate pierde din credibilitate ?

Serban Alexandrescu: Daca se defineste clar si neinterpretabil ce e erotic si ce nu, poate. Dar asa ceva nu se poate niciodata defini strict. Deci nu cred cs asa ceva e posibil. Nu erotismul e adevarata problema, ci vulgaritatea. Poti sa ai erotism "spalat" si poti sa ai erotism vulgar. Dupa cum poti sa ai ministri la costum incheiati pana la ultimul nasture care sa fie mai vulgari decat sunt fetele de pe Matasari in fundul gol. Sunt marci vulgare care isi fac publicitate foarte vulgara in care nu vezi nici un san si nici o fesa. Si pe care nimeni nu le va interzice niciodata, pentru ca in Romania prostul gust nu e considerat o infractiune. Din nefericire.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Categoric in ziua de astazi aproape toate produsele se folosesc de sex pentru a se promova si vinde = chiar daca unele dintre ele nu au nicio legatura cu mesajul erotic. Asa cum o gagica isi expune decolteul sau isi umezeste buzele ca sa-l cucereasca pe barbatul de langa ea, asa si produsele se "dezbraca" (ce-i drept, tot prin imaginea femeii:D)pentru a atrage atentia si aprecierea consumatorilor. In mod clar, femeia este folosita ca obiect sexual in majoritatea reclamelor de astazi. Eu scriu lucrarea de licenta pe aceasta tema. Imi poti recomanda si alte interviuri/studii? :)
Merci