vineri, 4 decembrie 2009

Art&Copy


Incredibil! Asta e reactia pe care o ai dupa ce ai urmarit documentarul Art&Copy. Un film magic, o developare a publicitatii de calitate, a publicitatii care schimba perceptii si comportamente. Campanii memorabile create de nonconformisti, rebeli ai publicitatii, oamenii care au intalnit clienti deschisi la minte, care au inteles cat de important este acest proces al comunicarii, cat de necesar este sa fii diferit, sa iesi din tipare, sa risti, chiar daca produsul sau serviciul pe care vrei sa-l vinzi nici macar nu apare in reclama.
Remarcabil a fost Adam George Lois, cunoscut pentru copertile Esquire si campania “I want my MTV”, care a prezentat intr-o maniera spumoasa cum l-a facut celebru pe Tommy Hilfiger peste noapte. E nevoie de curaj, nebunie si atitudine sa reusesti ce a facut Lois.
Am fost uimiti placut de campaniile care au scris istorie “I love New York”, “Nike –Just do it” , “Got milk”, “Apple- Think different”, de impactul acestora, de modul in care au luat nastere, de sinceritatea abordarilor, de geneza unor copy-uri celebre, de mintile vizionarilor, de prima miscare intelligenta facuta in publicitate cand art-ul si copy-ul au fost pusi in aceeasi camera.
Da, un exercitiu revolutionar in care creativitatea poate rezolva absolut orice.
Dintre cele 5000 de ad-uri care apar in fiecare zi, doar cateva sunt cu adevarat bune, restul sunt poluare vizuala, insa bugetele alocate, de ordinul miliardelor de euro, sunt mereu in crestere.
Impresionat a fost momentul in care Hal Riley a rememorat campania din 1984 “Morning in America” pentru Ronald Reagan, care a uimit atat poporul american cat si pe viitorul presedinte. Latura sentimentala si nostalgica imprimata in acel spot electoral conceput intr-un bar, in care a servit mai multe pahare de bourbon, a facut din Hal Riley unul dintre cei mai importanti oameni de advertising din lume. Acesta a povestit o intamplare amuzanta. Atunci cand lucra in acel bar a fost intrebat de ospatar ce face, si acesta i-a raspuns ca lucreaza la campania lui Reagan. Ospatarul i-a replicat razand: sa inteleg ca mai doriti un pahar de bourbon.
Oricat de simpla si amuzanta vi s-ar parea aceasta povestire, ea este una plina de substanta. Modul de lucru si atmosfera relaxanta, fara birouri, telefoane care suna mereu, fara reguli, fara sedinte inopinante, Hal Riley a fost printre americani atunci cand a scris acel script, a fost intr-un bar si a baut, s-a simtit liber, nostalgic si sentimental. Rezultatul – o campanie care a intrat in manualele de publicitate.
Era sa uit. Evenimentul de la Fratelli, unde a fost prezentat filmul, a fost bine organizat, atmosfera de cafenea, pop-corn la discretie, racoritoare, tot tacamul. Foarte multi oameni din agentii de publicitate, aceleasi fete triste, oameni pe la 30 de ani imbracati ca Jimmy Hendrix sau Michael Jackson, aflati intr-o continua cautare a personalitatii. Trist, pentru ca a fi om de creatie nu inseamna sa surprinzi prin vestimentatie, ci prin campanii memorabile, insa dupa ce au vazut filmul probabil ca au realizat si ei cat de penibili sunt si ca nu esti mai important/interesant daca ai o palarie pe cap sau o esarfa legata de brat, peste sacou.

Niciun comentariu: